Wakacje dla polskich dzieci z Syberii – 2014 r.

„Wyjechały z Polski z obrazem wspaniałych ludzi”

W dniach 31.07. – 13.08.2014` Fundacja Romuald Koperskiego zorganizowała wakacje dla grupy 20 polskich dzieci z Syberii zamieszkałych na terenie Chakasji, krainy leżącej na południe od Krasnojarska. Przygotowania do ich przyjazdu trwały ponad pół roku. Dzieci są potomkami naszych rodaków, którzy nie zawsze z własnej woli znaleźli się na Syberii. Stanowią ewenement wśród innych wieloletnich skupisk polonijnych, pielęgnują polską mowę i polskie tradycje. Nad wyraz czują się Polakami, nigdy nie byli w ojczyźnie przodków – urzeczywistniliśmy im to marzenie. Dzieci i towarzyszący im wychowawcy przebywały w ekskluzywnej, malowniczo położonej Kwaterze Myśliwskiej nad jeziorem Czarne k/Skórcza.

Fundacja Romualda Koperskiego w całości sfinansowała koszty podróży i pobytu dzieci wraz z bogatym programem kolonii, ze środków, które pozyskała w większości od osób prywatnych. Podczas pobytu w Polsce dzieci zostały otoczone wspaniałą wręcz rodzinną atmosferą, wszędzie podejmowano ich z należytą gościnnością i serdecznością - nie były dłuższe, gdzie tylko mogły odwdzięczały się śpiewną po polsku piosenką, recytowanym wierszem. Wyjechały z Polski z obrazem wspaniałych ludzi, pięknego i przyjaznego kraju. Na ich twarzach widać było dumę, miały poczucie, że mieszkają daleko, ale są częścią tego kraju.

Fundacja Romualda Koperskiego jeszcze raz dziękuję wszystkim, dzięki którym udało się zorganizować omawiane wakacje. Dziękujemy Wam za zrozumienie potrzeby, szczodrość i poświecony czas. Nie da się w słowach opisać ile dobroci udało się nam zrobić.

Poniżej w dużym skrócie przegląd poszczególnych dni, a także linki do relacji telewizyjnych.

Dzień 1

Przelot na trasie Abakan – Moskwa – Warszawa,

Autobus Warszawa – Czarne / k Skórcza.

Dzień 2

Dzieci przyleciały z dużym opóźnieniem spowodowanym odwołaniem samolotu na trasie Moskwa – Warszawa. W rezultacie do kwatery dotarły nad ranem. Różniąca czasowa (6 godz.) sprawiła, iż już o 9.00 całą świergocąca gromadka była już na nogach…. Dzisiejszy dzień przeznaczony na zaaklimatyzowanie, gry zręcznościowe oraz kąpiel w jeziorze. Dzieci i opiekunowie zauroczeni miejscem.

Dzień 3

Zwiedzamy zamek w Malborku. Przed południem spora lekcja historii, po południu zabawa w Dino Park Malbork. Dzień choć upalny pełen wrażeń. Wieczorem zabawy nad jeziorem. Dzieci bardzo grzeczne i taktowne, świetnie potrafią się bawić. Widać inne wychowanie.

Dzień 4

Bardzo upalny dzień. Rano autokarem wyruszamy do Gdyni. Zwiedzamy okręt wojenny „Błyskawica”, zażywamy kąpieli morskiej, drugie śniadanie, potem lody gofry, po czym mustrujemy na statek i wyruszamy w rejs do Jastarni. Tutaj naszą grupę podejmuje Burmistrz Jastarni Pan Tyberiusz Narkowicz. Kwaterujemy w miejscowej szkole, bowiem będziemy gościć na półwyspie Jastarni dwa dni. Obiad, plaża, zimna kąpiel na otwartym morzu,  wieczorem, wesołe miasteczko, spacer po kurorcie, koncert z okazji trwającego Święta Węgorza.

Dzień 5

Po śniadaniu, plaża, tym razem od strony Zatoki Puckiej, gdzie woda jest cieplejsza o kilkanaście stopni. Około południa, wielkie puchary lodów na tarasie „Domu Zdrojowego”, duże i smaczne, gdyż ufundowane przez Pana Burmistrza. Plaża na otwartym morzu, woda zimna, ale co tam – kto się nie kapie, buduje zamki z piasków. Obiad, spacer, pamiątki, lody, słodycze – wszystkiego za dużo… Wieczorem statkiem powrót do Gdyni, zwiedzanie z portu z wody, autokar, powrót do domu - Kwatery Myśliwskiej w Czarnym. Tyle było atrakcji, że dwa wyjazdowe dni minęły w mgnieniu oka.

Dzień 6

Po śniadaniu krótki wypad do Starogardu Gdańskiego, gdzie krawiec wziął miarę z wszystkich uczestników. Będą kurtki zimowe na miarę ! Po obiedzie zajęcia sportowe w podgrupach, wieczorem wyczekiwana kąpiel w jeziorze. Nawet burza nie bardzo przeszkadzała. Po kolacji zawody sportowe. Jedni wygrali, drudzy przegrali, zabawa przednia!

Dzień 7

dzień wypoczynku, dzień całkowitej laby. Po śniadaniu wypad nad jezioro. Na kąpiel nie trzeba nikogo namawiać. Plażujemy, gramy też w karty. Po obiedzie spektakl teatralny na świeżym powietrzu, pod wieczór trening przed meczem, bowiem już za kilka dni rozgrywamy mecz – Syberia na resztę świata...   09.08.2014` stadion w Skórczu – godz. 12.00. Już dziś zapraszamy.

Dzień 8

Po śniadaniu wyjazd nad rzekę Wda. Całodniowy spływ kajakowy. Płyniemy przez malownicze Bory Tucholskie, po drodze kiełbaska z ogniska, kąpiel i wiele, wiele atrakcji. Ci którzy pierwszy raz usiedli w kajaku mogą powiedzieć, że są Staryni kajakarzami… Co najważniejsze pogoda dopisała. Ma się to szczęście…

Dzień 9

Pobyt w trójmieście rozpoczęliśmy od koncertu organowego w katedrze oliwskiej. Niektóre z dzieci po raz pierwszy na żywo słyszało dźwięk organ. Po koncercie udaliśmy się na ludne ulice starego miasta, wszak w Gdańsku trwa Jarmark Dominikański. Po spacerze traktem królewskim, zwiedziliśmy kościół mariacki, największą tego typu budowlę wykonaną z cegły. Po obiedzie w restauracji „Taverna”, muzeum morskie ze swoją słynną interaktywną częścią. Spacer wzdłuż Motławy, pamiątki. Następnie przemieściliśmy się do Sopot – tu inne atrakcje ze spacerem po molo włącznie. Dzień był trudny, cóż program dnia był bogaty. Na kwaterę wróciliśmy około 21.00. Jutro gramy mecz piłkarski Syberia na resztę świata…

Dzień 10

Puchar należy do nas !!! Dzisiaj odbył się długo oczekiwany mecz piłkarski  Syberia na resztę świata. Wynik 3:3 czyli remis. Jako, że jesteśmy gośćmi gospodarze przyznali nam zwycięstwo, abyśmy mogli zabrać z sobą zwycięski puchar. Piękny sportowy gest – dziękujemy ! Wspólny obiad, wspólna zabawa, wieczorem koncert syberyjskiego barta – Evgena Malinowskiego. Jutro walczymy ze Szwedami w pokrzyżackiej warowni w Gniewie.

Dzień 11

Zwiedzamy zamek. Jest tu trochę atrakcji. M.in. przedstawienie „Wakacje z duchami” – nawet przez chwilę było strasznie… Upał tak straszny, że nawet mury gniewskiego zamku nie przynoszą chłodu.  Po objedzie plażowanie, kąpiel w jeziorze.

Dzień 12

Przed obiadem wizyta w Aquaparku w Kościerzynie. Radości co niemiara, tak, że trzeba było prawie siłą wyciągać podopiecznych z wody. Po objedzie wypad do Gdańska do centrum handlowego, wszak trzeba prezenty dla najbliższych zrobić. W Polsce wszystko tańsze i to sporo. Wieczorem próba do jutrzejszego występu – zaprosiliśmy na ostatni wieczór naszych sponsorów.

Dzień 13

Wakacje dla polskich dzieci z Syberii. Dzisiaj ostatni dzień wakacji w Polsce. Przed południem próba przed wieczornym uroczystym zakończeniem, w trakcie którego spotkamy się ze sponsorami. Będzie koncert, wręczanie podziękowań. Pakowanie torb i plecaków, trudno będzie wszystko zmieścić, bowiem wiele rzeczy otrzymaliśmy od sponsorów - wszystkie nowe, z metkami, a możemy zabrać tylko po 20 kg każde.

Dzień 14

Wczoraj wieczorem dzieci spotkały się ze sponsorami. Sporo było wzruszeń. Rano pożegnaliśmy grupę polskich dzieci i wychowawców przebywających na koloniach w Polsce. Dwa tygodnie, które razem spędziliśmy bardzo zbliżyły nas do siebie – teraz pusto i smutno jakoś się zrobiło Dzieci odjechały z pięknymi wrażeniami i wspomnieniami z pobytu w ojczyźnie przodków. Wiemy, że warto było pracować na rzecz ich przyjazdu.

Linki do relacji telewizyjnych.